محور اول: چیستی و سویههای مسئولیت اجتماعی
- مسئولیت اجتماعی؛ مبانی، قلمرو، کارکردها و آثار اجتماعی و اقتصادی
- حقوق، اخلاق، آموزههای اسلامی و مسئولیت اجتماعی
- جایگاه مسئولیت اجتماعی در اسناد بالادستی
- آموزش و مسئولیت اجتماعی جامعه
- مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی
- رسانه و مسئولیت اجتماعی
محوردوم: مسئولیت اجتماعی دانشگاه
- مسئولیت اجتماعی دانشگاه؛ ایضاح مفهومی و نظری
- مسئولیت اجتماعی دانشگاه در ایران؛ تجربه ها، دستاوردها، موانع و چالش ها
- دانشگاه، سیاستگذاری و حکمرانی علمی
- مسئولیت اجتماعی دانشگاه و تجارب مدیریت بحرانهای ملی، منطقهای و محلی
- مسئولیت اجتماعی دانشگاه و کنش علمی اخلاق مند
- مسئولیت اجتماعی دانشگاه و مسئله محوری پژوهش های علمی در ایران
- شاخص های سنجش و ارزیابی تاثیر اجتماعی دانشگاه
- اسناد بالادستی و نسبت آن با مسئولیت اجتماعی دانشگاه
- بازخوانی تجارب دانشگاههای خارجی در خصوص مسئولیت اجتماعی دانشگاه
- بازخوانی تجارب دانشگاهها، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری ایران در ارتباط با مفهوم مسئولیت اجتماعی
- بازخوانی انتقادی تجارب تشکل ها و سازمان های دانشجویی (انجمن های علمی، کانون ها و …) در زمینه مسئولیت اجتماعی دانشگاه
- خوانش تحلیلیانتقادی مسئولیت اجتماعی در برنامههای راهبردی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی
محور سوم: مسئولیت اجتماعی صنعت
◄ مسئولیت اجتماعی شرکت ها و توسعه کشور
- اثر تأسیس بنگاه های صنعتی بر مولفههای اجتماعی و فرهنگی منطقه
- نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در توسعه اجتماعی
- نقش بنگاههای اقتصادی در کمک به توسعه پایدار و همهجانبه کشور
◄ مسئولیتپذیری در قبال محیط زیست
- مدیریت مخاطرات محیط زیستی مرتبط با عملیات بنگاهها
- اقتصاد چرخشی و مدیریت چرخه عمر محصول
- مسئولیت اجتماعی در مدیریت پسماند غذا
- جایگاه و نقش CSR در کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت های فسیلی در صنایع و سایر مصارف با رویکرد استفاده از انرژی های تجدید پذیر
- جایگاه و نقش CSR در کاهش و بهینه سازی مصرف آب در صنایع و سایر کاربری ها با استفاده از رویکردهای نوآورانه و خلاقانه
- نقش نوآوری در کمک به ارتقای شاخصهای محیط زیستی بنگاهها
- مسئولیت اجتماعی در کاهش انتشار کربن
- خدمات اکوسیستمی و زنجیره ارزش پایدار
- مصرف پایدار انرژی و گذار به انرژیهای تجدیدپذیر و پاک
- بازخوانی تجربههای کاهش اثرات منفی شرکت ها بر محیطزیست
◄ کسب وکار مسئولانه و جامعه
- کسبوکار سبز
- اقدامات داوطلبانه و توانمندسازی جوامع محلی همجوار با صنایع
- مدیریت ذینفعان
- تجربههای توانافزایی جامعه محلی، نیروی کار بومی و تامین تدارکات محلی
- بازخوانی تجربههای جلب مشارکت جامعهی محلی
- مشارکت با ذینفعان مختلف در طراحی و اجرای برنامههای CSR
- اندازهگیری اثربخشی اجتماعی در پروژههای مسئولیت اجتماعی
- ملاحظات اثربخشی پروژههای CSR برای جامعه محلی به ویژه با نگاه به مناطق کمبرخوردار
◄ اخلاق کسب و کار
- اخلاق کسب و کار(شامل شفافیت، پاسخگویی، رویکردهای ضدفساد، رفتارهای ضد رقابتی، کدهای اخلاقی، عدم تبعیض، گوناگونی، فرهنگ CSR رعایت حقوق کارکنان ، سلامت و ایمنی مشتری و کارکنان ، حفظ حریم خصوصی مشتری و …)
- گزارشدهی شرکتها به جامعه
- نقش افکار عمومی در مسئولیت اجتماعی شرکتها
- شفافیت و پاسخگویی در بنگاههای اقتصادی
◄ سیاست گذاری و قانونگذاری برای مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی
- جایگاه و نقش استاندارد ملی مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی در تبیین سیاستها و اهداف مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنایع کشور
- سیاستگذاری گذار پایدار
- توازن خودانگیختگی و تقنین و نظارت در حوزه شرکتها
- معاهدات و منشورهای اخلاقی درون و بیرون سازمانی در ارتباط با CSR
- آسیبشناسی قوانین مرتبط با CSR در ایران
- آسیبشناسی تجربه سیاستگذاری برای CSR در دستگاههای بالادستی و حاکمیتی
- بررسی تجارب جهانی در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری CSR
- مطالعات تطبیقی قوانین مسئولیت اجتماعی شرکتها میان کشورهای موفق و ایران
- خودتنظیم گری و سیاستگذاریهای غیردولتی برای CSR
- قانون عوارض آلایندگی و مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمان حفاظت محیط زیست
◄ نظام پایش و گزارشدهی پایداری
- بازخوانی تجربیات گزارشدهی پایداری در سطح ملی و بینالمللی
- نظام پایش و ارزیابی فعالیتها و اقدامات مسئولیت اجتماعی
- پیاده سازی و اثربخشی استانداردها و سیستمهای مدیریتی مرتبط با CSR
- ارزیابی و ممیزی CSR
◄ حاکمیت شرکتی
- تدوین استراتژی و برنامههای بهبود CSR
- ارتباط حاکمیت شرکتی با CSR
- ساختارهای سازمانی ویژه برای راهبری CSR
- یکپارچه سازی CSR در واحدها و فرایندهای سازمانی مختلف (نظیر بازاریابی، منابع انسانی، HSE، فروش، ارتباط با مشتریان، روابط عمومی و …)
- سازماندهی و مدیریت مسئولیت اجتماعی
◄ نوآوری در مسئولیت اجتماعی
- نوآوری مسئولانه و خلق ارزش مشترک
- مسئولیت دیجیتال بنگاهها، فناوری و تحول دیجیتال
- مسئولیت اجتماعی و انقلاب صنعتی چهارم
- نوآوری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی
◄ آموزش و ظرفیت سازی
- آموزش کارکنان برای CSR
- مسئولیت اجتماعی بنگاهها در راستای مدیریت کنشگران
- آموزش مسئولیت اجتماعی بنگاهها
- ارتقای دانش عمومی جامعه نسبت به ابعاد مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی
◄ محیط کار و مسئولیت اجتماعی شرکت ها
- مسئولیت اجتماعی بنگاهها و تعهد شرکت نسبت به کارگران
- نقش توسعه تشکلهای کارگری در مسئولیت اجتماعی شرکت ها
- نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در همکاری با فعالین اجتماعی و تشکلها
- نقشآفرینی کارکنان در پیشبرد CSR در سازمانها
- مسئولیتهای اجتماعی در قبال کارکنان، مشتریان، و پیمانکاران
- نقش مطالبهگری جامعه مدنی و رسانهها در جهتدهی CSR
◄ مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مصرفکنندگان
- حریم خصوصی مصرف کنندگان
- سلامت مصرف کنندگان
- مسئولیت اجتماعی شرکتها در بازار
- رقابت منصفانه و شراکت با رقبا در پیشبرد CSR
- مسئولیتپذیری اجتماعی در قبال تولید محصول (نظیر کیفیت، سلامت، ایمنی، کارایی و …)
◄ سایر موارد
- ملاحظات ویژه و چالشهای شرکتهای دولتی در ارتباط با مسئولیت اجتماعی
- تجربههای تعیین اولویتهای مسئولیت اجتماعی در شرکتهای خصوصی و عمومی
- ارزیابی تأثیرات محیط زیستی و اجتماعی در طرحها و پروژههای صنعتی
- سرمایهگذاران و شاخصهای عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت ها در شرکتهای بورسی
- مدیریت ریسک اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی