مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی

در بیانیه همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» مطرح شد؛دانشگاه‌ها باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود انسان مسئول تربیت کنند

در بیانیه همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» مطرح شد؛دانشگاه‌ها باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود انسان مسئول تربیت کنند

به گزارش روابط عمومی همایش، اولین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» به همت مرکز پایش مسئولیت اجتماعی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی با همراهی افراد صاحب‌نظر و خبره در این حوزه و حمایت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط، سوم آبان‌ماه در محل دانشگاه علم و فرهنگ و با حضور جمعی از اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، صاحبان صنایع، کنشگران محیط زیستی و اجتماعی و سیاست‏گذاران برگزار شد.

در پایان این همایش یک روزه بیانیه‏‌ای در ۱۰ بند با تأیید اعضای پنل‌ها به شرح زیر صادر شد:

۱- به‌دنبال برگزاری ۶ پیش‌نشست موفق در ایجاد فضایی فرابخشی و با رویکرد مسئله‌محوری و با هدف هم‌افزایی همه بخش‌های دولتی و غیردولتی در جهت ترویج فرهنگ یاری‌گری و مسئولیت اجتماعی و نیل به آرمان‌های متعهدانه پایداری اجتماعی و اکولوژیکی، مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی جهاددانشگاهی متعهد شد تا به برگزاری این نشست‌های تخصصی و موضوع‌محور ادامه دهد تا با استفاده از جایگاه دانشگاهی خود، فضایی علمی را برای همکاری همه بخش‌ها ایجاد کند.

۲- پیرو استقبال شایان ‏‌توجه اندیشمندان و علاقه‌مندان به نخستین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت»، مرکز پایش موظف شد نسبت به برگزاری دومین همایش و با تأکید بر تشویق به انتشار یافته‏‌های پژوهشی مرتبط با حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت و دانشگاه، اقدامات لازم را انجام دهد.

۳- به‌منظور گسترش اهداف و آرمان‏‌های پایداری، دوره‌های آموزشی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در سیستم آموزشی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی فعال شود.

۴- کمیت و کیفیت مقالات دریافت‌شده نشان از ضرورت توجه به تولید محتوا‌های علمی ـ پژوهشی در این عرصه دارد، در همین راستا، برنامه‌ریزی برای انتشار فصلنامه مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف ذاتی نهاد‌های دانشگاهی است تا بستری برای تولید محتوا‌های علمی مسئله‌محور فراهم شود.

۵- از آنجا که اقتصاد دولتی بزرگ‌ترین بخش در اقتصاد کشور است، دانشگا‌ها باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود انسان مسئول تربیت کنند تا سطح مطالبه‌گری از برنامه‌های دولت و اثربخشی این برنامه‌ها بالا رود.

۶- ایجاد کارگروهی برای آسیب‌شناسی ارتباط متقابل دانشگاه و صنعت در سه دهه اخیر و تدوین مدلی کارآمد برای تقویت این ارتباط اقدامات ترویجی از طریق رسانه‌های جمعی به منظور بالابردن سطح مطالبه‌گری و آگاهی مردم در تصمیم خرید کالا و خدمات از شرکت‌هایی که مسئولیت اجتماعی اثربخش‌تری دارند و همچنین حامیان و شرکت‌ها و سازمان‌های حاضر در همایش در سال‌های آتی، هرکدام میزبانی یک همایش در راستای مأموریت خود را برعهده بگیرد

۷- گنجاندن یک درس دو واحدی اختیاری در دروس دانشگاه‌ها؛ دانشگاه علم و فرهنگ می‌تواند آغازگر یک جنبش آموزشی در کشور باشد.

۸- با ایجاد کارگروهی مشترک با وزارت آموزش و پرورش، مفاهیم مسئولیت اجتماعی در کتب تحصیلی دانش‌آموزان گنجانده شود.

۹- ترویج فرهنگ برکت در راه‌اندازی کسب و کار و پرهیز از پرداختن صرف به سود. به این معنی که هم منافع سازمان‌ها و شرکت‌ها و هم منافع زیستگاه‌ها و زیست‌مندان تأمین شود.

۱۰- تولید داده‌های حوزه محیط زیستی برای همگان و شفاف شدن آن باید مورد توجه قرار گیرد

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

[ultimatemember form_id="13714"]