رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاهها باید نسبت به جامعه پاسخگو باشند، گفت: امیدوارم دانشگاهها در مسیر توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی، مسؤولیتپذیری و پاسخگویی گام بردارند.
به گزارش روابط عمومی همایش، محمودرضا آقامیری در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که صبح امروز، چهارشنبه، ۳ آبان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: تمام سازمانها در برابر جامعه پیرامونی خود مسئولیت دارند و باید نقش خود را در قبال جامعه تعریف کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاهها نسبت به جامعه و مردم جامعه پیرامونی خود بیتفاوت نیستند، ادامه داد: وظایف و ماموریتهای متعددی برای دانشگاهها تعریف شده است؛ تربیت نیروی انسانی، یکی از وظایف دانشگاهها محسوب میشود.
رئیس همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت ادامه داد: دانشگاهها باید نسبت به جامعه پاسخگو باشند. امیدوارم دانشگاهها در مسیر توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی، مسئولیتپذیری و پاسخگویی گام بردارند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برگزاری نشستهایی از این دست میتواند اثربخش باشد، افزود: برگزاری این نشستها میتواند به این معنا باشد که خود را مسئول میدانیم و به نحوی فرهنگ مسئولیتپذیری و پاسخگویی را ترویج میدهیم. من باز هم تاکید میکنم که دانشگاهها در برابر اساتید، دانشجویان، کارمندان و جامعه پیرامونی خود مسئول هستند.
وی با اشاره به اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاهها، گفت: پرسش «آیا دانشگاهها توانستهاند در زمینه پاسخگویی و مسئولیتپذیری اجتماعی به خوبی عمل کنند؟» را مطرح میکنم. افراد خارج از بدنه دانشگاهها باید به این پرسش پاسخ دهند، اما باید بگویم اگر دانشگاهها قوی باشند در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی در زمینه تربیت نیروی انسانی گام برمیدارند. دانشگاهها میبایست نیروی انسانی مسئولیتپذیر و پاسخگو تربیت کنند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره سبقه تربیت نیروی انسانی در دانشگاهها، خاطرنشان کرد: در گذشته، ما فقط به جنبههای کمی تربیت نیروی انسانی توجه میکردیم، اما در این روزها علاوه بر جنبههای کمی به مسائل کیفی در زمینه تربیت نیروی انسانی توجه میکنیم.
وی با بیان اینکه پاسخگویی اجتماعی و مسئولیتپذیری باید جزء ذات تربیت نیروی انسانی باشد، اظهار کرد: دانشگاهها نباید فقط خواهان تربیت نیروی انسانی باشند، بلکه باید به دو مؤلفه مسئولیتپذیری و پاسخگویی در زمینه تربیت نیروی انسانی توجه کنند.
دکتر آقامیری درباره برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: برنامه تحولی این مرکز آموزشی را حدود ۸ ماه پیش تنظیم کردیم. در آن بازه زمانی، برنامه تحولی چند دانشگاه بزرگ را بررسی کردم. بررسیها بیانگر این بود که دانشگاهها در برابر مسئولیت اجتماعی بیتفاوت نیستند و در مسیر حل مسائل اجتماعی گام برمیدارند.
رئیس همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، ادامه داد: چند سال پیش، رهبری در سخنان خود به موضوع مسئولیتپذیری و علم نافع اشاره کردند.
وی با بیان اینکه همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت را با افتخار برگزار میکنیم، گفت: من از جهاد دانشگاهی و به ویژه جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تشکر میکنم. وزارتخانههای صمت، نفت و رفاه در کنار ما برای برگزاری این همایش حضور دارند. این سازمانها در راستای مسئولیتپذیری برای برگزاری این همایش گام برداشتهاند و هدف آنها پرکردن بیلان کاری نیست.
دکتر آقامیری درباره برگزاری همایشهای شبیه به همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، گفت: برگزاری همایشهایی از این دست، به این معنا است که به دنبال مسئولیتپذیری هستیم.
وی با بیان اینکه دانشگاهها نسبت به اهالی خود و جامعه پیرامونی مسئول هستند، گفت: مسئولیتپذیری دانشگاهها محدود به جامعه پیرامونی، اساتید، دانشجویان و کارمندان نمیشود، بلکه در زمینه جهانی هم مسئولیت دارند. ارتقای سطح فرهنگ، آموزش و زمینههای تحصیلی باید از سوی دانشگاهها به جامعه جهانی منتقل شود.
در مسئولیت اجتماعی نکات بسیار ارزشمندی وجود دارد
دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در این برنامه خاطرنشان کرد؛ خوشحالیم که امروز جامعه دانشگاهی در کنار صنعت قرار گرفته است و امیدواریم روز خوب و پر ثمری برای هردو جامعه باشد.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، افرود: در حوزه مسئولیت اجتماعی نکات بسیار ارزشمندی وجود دارد، اما نکتهای که باید به آن توجه کرد، این است که مسئولیت اجتماعی مجموعه فعالیتهایی، فراتر از منفعت سازمانی که به منفعت اجتماعی هم فکر می کند، است. همچنین در حوزه دانشگاهی هم، دانشگاهی که بتواند مبتنی بر نیازهای نسل فعلی و آینده طراحی برنامه کند و علمی که نافع باشد، میتواند مصداق دانشگاهی باشد که به مسئولیت اجتماعی فکر میکند.
دکتر باصولی خاطرنشان کرد: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یکی از اجزای اصلی جهاد دانشگاهی در این مسیر گام برداشته تا بتواند تعامل سازنده با سایر اجزای این اکوسیستم مهم که در حوزه های علمی، فرهنگی و آموزشی فعال هستند، نقش ایفا کند.