مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی

اولین جلسه شورای راهبری مسئولیت اجتماعی برگزار شد

اولین جلسه شورای راهبری مسئولیت اجتماعی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی شورای راهبری مسئولیت اجتماعی در تاریخ 11 آبان ماه 1400 با حضور دکتر غلامرضا منتظری  نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران علمی سازمانها و نهادهای مختلف در سالن شیخ بهایی دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.

در این نشست دکتر کمال خدایی رئیس جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی ضمن تقدیر از حضور مدعوین و اشاره به ظرفیت های جهاد دانشگاهی، این نشست را مقدمه ای بر اجرای برنامه یکپارچه سازی فعالیت های مسئولیت اجتماعی با کمک همه فعالان این عرصه دانست.

دکتر منتظری با اشاره به این نکته که فقط فرهنگ است که می‌تواند اسباب تحول را فراهم کند، نخستین گام برای عملی شدن مسئولیت اجتماعی، را کار روی اندیشه‌ها دانست و گفت باید زاویه دید و نوع نگاه جامعه به این سمت سوق داده شود. ضمن اشاره به این نکته که محیط حق دارد و سازمان تکلیف؛ افزودند فرهنگ پاسخگویی، رکن اصلی اخلاق حرفه‌ایست در قبال محیط.  ایشان مفهوم شناسی و ارائه تعریف روشنی از مسئولیت اجتماعی، مصادیق تعریف، شکل گیری ارتباط معنادار بین صاحب نظران و نمایندگان سازمان های مربوطه، تعریف فصل مشترک همه سازمان ها، نگارش یک نظام‌نامه، تعیین قلمرو مسئولیت اجتماعی و ضرورت ترویج فرهنگ پاسخگویی را برای رسیدن به هدفمندسازی مسئولیت اجتماعی در کشور  ضروری دانستند.

خانم دکتر احمدی ضمن اشاره به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد پراکندگی و نبود سیستم واحد مسئولیت اجتماعی در کشور، نبود ارتباط روشن میان فعالان این عرصه و نظام دانش، پراکندگی مقررات رتبه‌بندی و نبود متولی مشخص،  نبود آمار و اطلاعات روندی از وضعیت مسئولیت اجتماعی در کشور، عدم ثبت تجارب ارزشمند در این حوزه، همپوشانی و تداخل فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی در یک منطقه، نبود استاندارد و معیارهای شفاف در حوزه پایش و ارزیابی، پیاده سازی نادرست اقدامات مسئولیت اجتماعی؛ ضرورت توجه به ملاحظات فرهنگی و اخلاقی جامعه را از مهمترین دغدغه ها و موانع موجود بر سر راه نهادینه‌سازی مسئولیت اجتماعی برشمردند.

آقای مهندس عزت الله میرحسینی،  با توجه به عجین بودن مسئولیت اجتماعی با فرهنگ ها ضرورت انجام نیازسنجی را یادآور شدند. همچنین در خواست تدوین دستورالعمل و نظام نامه‌ای که بر اساس آن تقشه راه روشن شود.

آقای اسماعیل فلاحی با توجه به دغدغه زیان‌دیدگان، مقصرین و محکومان زندانی، بازنشستگان و بچه‌های بهزیستی بر ضرورت آموزش در این زمینه و تدوین نظامی یکپارچه اشاره کردند.

آقای ابوالقاسم شیرازی به مسئله پاسخگویی همه ذینفعان در این زمینه اشاره داشتند.

خانم دکتر سابینا نوبری بر ضرورت لحاظ کردن مسئولیت اجتماعی در مراودات بین‌المللی در ساختار واحدی که قرار است طراحی شود اشاره کردند.

آقای مهندس محسن روشندل ضمن اشاره به دغدغه های‌ منطقه پارس جنوبی و شهرهای همجوار به نبود نقشه راه مناسب اشاره کردند. بر ضرورت طراحی یک نقشه کلان و به دنبال آن نقشه های خرد متناسب شرایط هر سازمان و شرکت تاکید کردند.

خانم دکتر افسری؛ تاکید کردند دغدغه های مطرح شده علاوه بر رویکرد درون سرزمینی باید نگاهی فراسرزمینی نیز داشته باشد و برای انعکاس آمار مسئولیت اجتماعی در سطح بین المللی اعلام آمادگی کردند.

سرکار خانم خشنود به مسئله هدف‌دار نبودن و عدم مستندسازی فعالیت‌ها اشاره کردند و  ثبت تجارب بازنشستگان سازمان ها را مورد تاکید قرار دادند.

دکتر داداش‌زاده به رویکرد علمی در این زمینه تاکید داشتند و اینکه کنشگر علمی مسئولیت اجتماعی الزاما باید داده‌های خود را از پایش‌های علمی به دست آورد تا با این پایش‌ها امکان فرهنگ‌سازی مسئولیت اجتماعی با پشتوانه علمی میسر شود.

خانم دکترکوزه‌گر با اشاره به این نکته که همه دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شکل بشردوستانه مسئولیت اجتماعی را عمل می کنند بر تدوین نقشه راه مشخص تاکید کردند.

آقای دکتر سفیدخوش با اشاره به وجود کنشگران مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف ضمن تاکید بر پیشنهاد شبکه سازی این کنشگران بر شکل گیری ارتباط آن با نظام دانش صحه گذاردند.

در آخر مقرر شد :

  1. با توجه به ابتکار جهاد دانشگاهی در خصوص ایجاد «شبکه کنشگران مسئولیت اجتماعی»، دبیرخانه مسئولیت اجتماعی در این نهاد راه‌اندازی شد.
  2. مقدمات شکل‌گیری ارتباط شبکه کنشگران با نظام دانش فراهم شود.
  3. با عنایت به تاکید همه‌جانبه بر یکپارچه‌سازی اقدامات مسئولیت اجتماعی در کشور و ضرورت وجود نقشه راه، تهیه دستورالعمل و نظام نامه مسئولیت اجتماعی در دستور کار «شورای راهبری» قرار گرفت. سازوکار انجام آن بررسی شود.
  4. جهت عملیاتی‌سازی پیشنهاهای مطرح شده کارگروه‌های تخصصی مرتبط در دبیرخانه مسئولیت اجتماعی شکل گیرد.
  5. شکل‌گیری ارتباط بین صاحب نظران و نمایندگان سازمان‌ها و شرکت های مختلف از طریق شبکه کنشگران فعال مسئولیت اجتماعی عملیاتی شود و سازوکار اجرایی آن بررسی شود.
  6. با توجه به عجین بودن مسئولیت اجتماعی با فرهنگ‌ها بر ضرورت انجام نیازسنجی و مطالعه و پایش علمی برای شناسایی اقدامات مسئولانه شرکت‌ها پیش از هر اقدامی تاکید شد.
  7. با هدف تعیین قلمرو مسئولیت اجتماعی، مفهوم شناسی و ارائه تعریف روشنی از مسئولیت اجتماعی و مصادیق آن ضروری است و در دستور کار قرار گیرد.
  8. ترویج فرهنگ پاسخگویی با هدف یکپارچه کردن و هدفمندسازی فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در راستای نیازهای کشور در دستور کار برنامه های آتی شورای راهبری قرار گیرد.
  9. برای تجربه نگاری با تاکید بر مدیریت دانش شناسایی سازو کار آن مورد توجه «شورای راهبری» قرار گیرد.
  10. توجه به مسئولیت اجتماعی در مراودات بین‌المللی و انعکاس فراسرزمینی دستاوردهای شورای راهبری مسئولیت اجتماعی در آینده در نظر گرفته شود.
  11. نربیت نیروی انسانی آموزش دیده در این حوزه مورد تاکید قرار گرفت.
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

[ultimatemember form_id="13714"]