مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی

محیط زیست مهمترین محور مسئولیت‌های اجتماعی است

محیط زیست مهمترین محور مسئولیت‌های اجتماعی است

به گزارش روابط عمومی همایش، نورالله مرادی؛ معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در دومین نشست از سلسله نشست‌های همایش ملی مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت با بیان اینکه از ورود مفهوم مسئولیت اجتماعی به ادبیات مدیریتی جهان قریب به نیم قرن می گذرد، اظهار کرد: اگر رجعتی به فرهنگ دینی و ملی خود داشته باشیم، درمی‌یابیم که موضوع مسئولیت‌های اجتماعی در تمدن ایرانی ریشه دارد.

مرادی با اشاره به تاکیدات مکرر قرآن مجید و روایات دینی بر موضوع مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: اسلام در همه امور و برای همه آحاد جامعه مسئولیت تعیین کرده، به عنوان مثال در اسلام مسئوليت حاكم در برابر مردم و بالعكس و مسئوليت همسايه در برابر همسايه لحاظ شده، همچنين مسئوليت‌هاي عامي براي همه افراد در نظر گرفته شده که اهتمام به امور مسلمين، تلاش براي برطرف كردن مشكلات جامعه، نيكوكاري، مسئول بودن نسبت به يكديگر، رعايت حقوق همديگر و حقوق عامه، همين‌طور توجه به زمين و رعايت و مراعات زمين به عنوان منشاء نعمات، شامل این نوع مسئولیت‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در جهان جدید و بعد از انقلاب صنعتی، همواره منافع فردی و سود ذی‌نفعان مورد توجه قرار گرفته و از منافع مردم و جامعه غفلت شده است.

مرادی مسئوليت اجتماعي را مجموعه‌ای از وظایف و کارهایی قلمداد کرد که سازمان‌ها، صاحبان شرکت‌ها، کارخانه‌ها و موسسات باید در جهت حفاظت، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن کار می‌کنند، انجام دهند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصل 50 قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی معرفی کرده است، تصریح کرد: مهمترین محور در بحث مسئولیت اجتماعی، محیط زیست است چون حقوق عامه محسوب می شود و تخریب آن هم به شکل نامحسوس اتفاق می افتد. از این رو، ما مسئولیت اجتماعی را یک تکلیف می‌دانیم و به آن تعهد داریم.

وی در ادامه گفت: بحث مسئولیت اجتماعی در دین و فرهنگ ما مبتنی بر 4 رکن توصیه، مشاوره، تعادل و احسان است.

مرادی، محیط زیست را مصداق بارز مسئولیت اجتماعی دانست و افزود: اسناد بالادستی نظیر اصل پنجاهم قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و منشور دولت مردمی، همه بیانگر این موضوع هستند و همه باید در این خصوص تلاش کنیم.

مرادی مسئولیت اجتماعی را یک تعهد و یک تکلیف برآورد کرد که بخشی از مباحث آن تقنینی و بخش دیگر داوطلبانه است و گفت: امیدواریم همگی در تحقق مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست تلاش کنیم که ان‌شاءالله امانتی که در اختیارمان است به سلامت به نسل آینده منتقل شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

[ultimatemember form_id="13714"]