مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در “همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛دانشگاه و صنعت”: ایجاد شبکه ملی تشخیص زودرس سرطان پستان در راستای مسئولیت‌ اجتماعی است

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در “همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛دانشگاه و صنعت”: ایجاد شبکه ملی تشخیص زودرس سرطان پستان در راستای مسئولیت‌ اجتماعی است

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی گفت: ایجاد شبکه ملی پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان پستان در سال ۱۴۰۱ در قالب یک رسالت ملی توسط مجلس شورای اسلامی به این پژوهشکده واگذار شده که در راستای مسئولیت اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی همایش، دکتر رامین صرامی فروشانی در همایش «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» که امروز، چهارشنبه، ۳ آبان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه در عرصه درمان و پیشگیری از سرطان پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما این بیماری دومین عامل مرگ و میر است. سرطان پستان، مهم‌ترین عامل مرگ و میر زنان در ایران و دنیا به حساب می‌آید و ابتلا به این بیماری نسبت به سایر سرطان‌ها شایع‌تر است.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مؤلفه «زمان» در تشخیص سرطان بسیار اهمیت دارد، افزود: اگر این بیماری در زمان مناسب تشخیص داده شود، هزینه درمان و عوارض ناشی از درمان کمتر می‌شود و عمر بیمار افزایش می‌یابد. زمان مناسب تشخیص سرطان سبب تغییر شرایط می‌شود.

وی درباره برنامه‌های آگاهی‌بخشی در ارتباط با سرطان پستان، گفت: برنامه‌هایی درباره آگاهی‌بخشی در ارتباط با سرطان پستان برگزار می‌شود که این بیماری در زمان مناسب تشخیص داده شود.

دکتر صرامی فروشانی درباره تشخیص سرطان پستان در ایران، گفت: افراد مبتلا به سرطان پستان در جهان با توده‌ای به اندازه ۰/۸ میلیمتر شناسایی می‌شوند، در حالی که بیمارانی که در ایران مبتلا به این بیماری می‌شوند، با توده‌ای به اندازه ۳۲ میلیمتر شناسایی می‌شوند. ما در ایران با راهکارهای پیشگیرانه و تشخیص بیماری در زمان مناسب می‌توانیم در وقت صرفه‌جویی کنیم.

وی در ادامه گفت: شبکه ملی پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان پستان در سال ۱۴۰۱ در قالب یک رسالت ملی توسط مجلس شورای اسلامی به پژوهشکده معتمد واگذار شد. اگرچه این طرح پیچیده است، اما می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نظام سلامت ایران، درمان محور است و زمانی که بیماری در فرد مبتلا به سطح بالایی می‌رسد، درمان با بالاترین پروتکل‌ها اجرا می‌شود. هنگامی که بیماری به بالاترین سطح خود برسد، هزینه‌بر می‌شود، اظهار کرد: ما با تشخیص به‌موقع می‌توانیم شانس بقا را در میان بیماران بالا ببریم. ما نسبت به تشخیص به‌موقع غافل هستیم و هنگامی که بیماری پیشرفته یا متاستاز شده است، برای درمان مراجعه می‌کنند که عوارض بالینی بسیاری دارد.

وی ادامه داد: عوارض ابتلای زنان به سرطان پستان در مقایسه با مردان بیشتر است. ایجاد شبکه ملی پیشگیری و کنترل سرطان پستان اهمیت بسیاری دارد.

دکتر صرامی فروشانی افزود: ما به دنبال ایجاد یک شبکه هستیم و ایجاد یک زنجیره را دنبال نمی‌کنیم. ما با استفاده از یک پرتال نرم‌افزاری می‌خواهیم در زمینه تشخیص سرطان گام برداریم؛ به نحوی که ماموگرافی در یک نقطه مرزی انجام شود و تصویر آن در پایتخت توسط تیمی از متخصصان با کمک هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد و پس از تشخیص تصویر به مرکز تصویربرداری ارسال شود.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در پایان با اشاره به حمایت نمایندگان مجلس از این پژوهشکده، خاطرنشان کرد: بودجه مصوب در ارتباط با طرح ملی ۸۰ میلیارد تومان است که تاکنون محقق نشده است. ما با استفاده از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی می‌توانیم در این زمینه گام برداریم. رویکرد ما بر مبنای توانمندی است و در نظر داریم که ۳ مرکز را برای «تشخیص»، «درمان» و «آموزش» سرطان راه‌اندازی کنیم. راه‌اندازی ۳ مرکز، هدف ما نیست چرا که به دنبال شبکه‌سازی هستیم.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

[ultimatemember form_id="13714"]